maanantai 12. heinäkuuta 2010

Ultrassa



Tänään oli sitten se odotettu päivä, eli kävimme Kiran kanssa tiineysultrassa Mevetissä. Heti kun lääkäri laittoi anturin Kiran vatsalle näkyi monitorissa pikkuruinen pentu jonka sydän pomppi villisti :o) Eläinlääkärin arvio on että pentuja olisi 2-3, todennäköisemmin 3kpl.

Nyt sitten kasvatellaan lisää masua ja odotellaan pentuja syntyväksi viikolla 32.




keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

Vieraita



Lauantaina meillä kävivät Mimori ja Suski vieraisilla kahden tuoreen maahanmuuttajan kanssa, eli Tara Yhdysvalloista ja Pedro Norjasta. Tiistaina Siberiassa taas kyläilivät Unto ja Annakaisa eli vilskettä on pitänyt. Laku on tykännyt kun on päässyt tutustumaan uusiin kavereihin ja painimaan kunnolla. Viime päivät ovat olleet enemmän kuin lämpimiä joten paljoa ei olla sisällä viihdytty. Tässä hiukan kuvasatoa kakarapaineista.















maanantai 21. kesäkuuta 2010

20.06 Kotka KV



Jälleen startattiin Virpin kanssa kohti uutta näytelmää, nyt onneksi ihan inhimilliseen aikaan kun perillä piti olla puoliltapäivin. Karkeloihin oli ilmottu vain Kira ja Sentti.

Perillä oltiin tasan aikataulun mukaisesti klo 12 ja keli oli ihan kohtuullinen. Aluksi perustimme minileirimme kehän reunalle mutta kun bongasimme KirsiMarian ja Einin huomattavasti hulppeamman leirin tungimme oitis kimpsuimme sinne. Onneksi tämä iloinen silukkikaksikko toivotti meidät tervetulleeksi sillä kehän reunamalla oli todella rauhatonta.

Kehä alkoi tasan aikataulussa yhdellä ibbellä ja sitten oli vuorossa sileekaksikko jossa isoimmat ruusukkeet meni iskälle ja tyttärelle. Karvapehkoissa Sentti oli komeesti VSP ja sai toisen CACIBin suomessa. Kira oli PN-3 ja vara-CACIB. Hiukan oli tosin säätämistä (jälleen kerran) kun unohdin koko PN-luokan... Onneksi KirsiMaria paikkasi komeesti tilanteen ja syöksyi Kiran kanssa kisaamaan ;o)

Kotka olikin sitten Kiran osalta näillä näkymin vuoden viimeinen kisa sillä Kira on astutettu viime viikolla. Sentin osalta saattaa jotain suunnitelmia ollakkin, mutta niistä sitten myöhemmin kun Virpin ajatukset selkeytyvät. Helmi siirtyy nyt kuun vaihteessa junnuihin joten Helmin osalta seuraavat esiintymiset ovat vasta syksyllä tai alkutalvella. Lakun ensidebyytti piti olla elokuussa, mutta jos ja kun Kiralla on pennut, pääsee Laku kehiin vasta loppuvuodesta.

keskiviikko 16. kesäkuuta 2010

12.6 Orivesi ja 13.6 Tuuri



Reissuun startattiin jo totuttuun tapaan samaan aikaan kun aamuaurinkokin eli aikaisin... Tälläkertaa lähdettiin reissuun hiukan laajemmalla kalustolla kun mukana matkassa oli Lucky, tuo tilastopoikkeama pehkojen joukossa. Muita reissaajia olivat Virpi ja Sentti sekä Kira ja Helmi.

Ensimmäinen etappi eli Orivesi saavutettiin ihan aikataulun mukaisesti ja olimme valmiina kun kehä starttasi klo 10 podengojen ollessa ensimmäinen rotu. Ihan ekana kehään tepasteli terhakkaasti Helmi joka oli pentuluokassa. Tuomari ihastui heti Helmin reippaaseen ja pirteään esiintymiseen, tuloksena ROP-pentu.

Seuraavaksi kehään meni Sentti josta tuomari sitten ei ihan samalla tavalla pitänytkään, EH ja ulos. Kira oli sitten taas enemmän tuomarin makuun ja Kira olikin ROP saaden näin viimeisen valioitumiseen vaadittavan sertin. Kirasta siis FI MVA :o)

Eikä mennyt hullummin meidän tilastokummajaisellakaan, sillä Lucky oli myöskin ROP saaden toisen serttinsä. Tuomari tykkäsi kovasti Luckysta kehuen likkaa vielä arvostelun jälkeenkin kovasti.

Ryhmiin emme jääneet kun edessä oli vielä siirtymätaipaletta seuraavaan kohteeseen toistasataa kilometriä. Ja kun odotusaikaa olisi ollut n. 6 tuntia. Ja vaihtoehtona oli Keskisen kyläkauppa...

Olimme varanneet (siis Virpi varannut) hotellin Alavudelta, n. 6 km päästä Tuurin näyttelypaikasta. Kävimme pyörähtämässä hotlan pihalla mutta kaikki ovet olivat visusti kiinni, ovessa vain lappu että ravintola aukeaa klo 18. Eipä sitten muuta kuin kohti Keskisen kyläpuotia. Siellä sitten tehtiinkin muutama mukava löytö, ihan ei kuitenkaan homma käsistä karannut vaikka joku voisi muuta väittääkkin kaikkien mustekalojen ja puristimien keskeltä.

Palasimme hotelille karmeassa kaatosateessa, edelleen kaikki ovet lukossa... Noh, löysimme avaimen hotellihuoneeseen, enää piti vain löytää ovi johon tuo avain sopisi. Muutaman oven jälkeen sellainen löytyikin, toisesta kerroksesta jonne meni vain "verkosta" tehdyt portaat. Koirien kantourakka siis tiedossa, märkien koirien. Onneksi meillä on pieniä koiria, ei olisi innostanut kannella märkää kultsua edestakaisin niitä portaita. Huone ja hotelli olivat kyllä muuten ihan mukavat, tilavat ja siistit. Aamiainen tosin hiukan askarrutti, olisiko tarjolla muuta kuin kahvia? Onneksi huoli oli turha ja saimme seuraavana aamuan syödäksemme hyvin.

Sunnuntaiaamuna mennessämme näyttelyyn ei satanut, eikä satanut kun odottelimm ekehän alkua. Mutta hetki ennen kehän alkua hanat sitten aukesivat. Vaikka meillä oli teltta matkassa emme laiskuuttamme jaksaneet sitä laitaa pystyyn vaan virittelimme kertakäyttösadetakkeja boksien ympärille että koirilla olisi kuivaa. Tämä ei paljoa meidän tilastokummajaista lohduttanut vaan vilu oli, ja kova. Esiinny siinnä sitten eduksesi... tuloksena H.

Karvapehkojen esiintymisen aloitta jälleen Helmi, nyt viimeistä kertaa pentuluokassa. Ja tuloksena olikin hienosti ROP-pentu. Hyvä Helmi! Seuraavaksi arvioitavaksi meni Sentti joka pokkasikin kaiken mitä uroksille oli tarjolla. Näin meidän pikkupojasta tuli myöskin FI MVA, onnea! Kun Kirakin sai ERIn olivat roppikehässä vastakkain Sentti ja Kira, Sentin ollessa tälläkertaa se parempi podengo. Tälläkään kertaa emme jääneet ryhmiin vaan suuntasimme lähestulkoon saman tien auton nokan kohti Espoota.

Raskas mutta sitäkin tuloksekkaampi reissu sillä plakkarissa oli 2 x ROP-pentu, 3 x ROP, 1 x VSP, 3 x SERT.

sunnuntai 6. kesäkuuta 2010

5-6.6 Minsk



Virpi ja Sentti lähtivät torstaina Mailin kyydillä kohti Minskiä. Matka meni hyvin eikä ihmeempiä kommelluksia tai vastoinkäymisi ollut. Viimevuoden kesäkuussa näyttely järjestettiin urheiluhallin pihalla jossa oltiin varsinkin sunnuntaina kurjan kelin kourissa. Tänä vuonna näyttelypaikka oli hotellin läheisyydessä oleva lasinen messuhalli joka oli kuulemma aikas lämmin kun kelit olivat hiukkasen paremmat kuin vuosi sitten.

Tulosten puolesta reissu on ollut menestys, molempina päivinä sertti, cacib ja rop eli poika valioitui heti. Lauantain tuomari oli ollut aikas tiukkana kehässä aikaisemmin pyörineiden bernien kohdalla, olivat olleet turhan tuhdissa kunnossa joten pihalle ilman palkintoja. Sunnuntain tuomari taasen oli heti ilostunut kun kehään tuli oikea metsästyskoira :o) Olipa tivannut että käyttääkö Virpi metsästyspilliä metsällä, ja kun ei käytä niin halusi kokeilla kuitenkin. Kuten nyt arvata saattaa niin Senttihän oli haljeta innosta kun tuomari niin kivasti pilliä puhalteli.

Kaiken kivan lisäksi Sentti vietti lauantaina 2-vuotis synttäreitä, iso poika siis jo.

maanantai 17. toukokuuta 2010

Poikien päivä!



16.05 sunnuntaina Sentti ja Unto olivat kisaamassa tahoillaan. Sentti maastokisoissa Liedossa ja Unto Mynämäellä näyttelyssä.

Liedossa Sentti juoksi vaativalla, lähes täyspitkällä radalla erittäin kuumassa kelissä. Alkuerässä pisteitä kertyi 249 ja finaalissa pistesaalis kasvoi huikeat 13 pistettä eli 269 pisteeseen kokonaispistesaaliin ollessa peräti 511 ja ensimmäinen sertti maastokisoista. Pisteet olivat päivän parhaat vaikka sunnuntaina kisasivat myös mm. whippetit ja borzoit. Sentti saikin ylituomarin erikoispalkinnon jonka kisan ylituomari antaa koiralle joka erityisesti on jääny tpäivän aikanan mieleen. Onnea Virpi ja Pete!!!

Mynämäellä puolestaan kisasi Unto komeimman podengon tittelistä ja hienosti meni sielläkin. Tämä oli Unton toinen kisa suomessa eikä voi valittaa, sillä tuloksena toinen serti ja ROP. Ryhmäkisassa ei Unto enää ollut oikein jaksanut skarpata mutta se on hyvin ymmärrettävää kun rotukehä alkoi aamulla heti klo 9:00. Onnea Annakaisa ja Matias!!

Kuvia tapahtumista odotellessa...

lauantai 1. toukokuuta 2010

1.5 Hollola



Hiukan sateisessa ja harmaassa säässä lähdettiin Hollolan ryhmänäyttelyyn viettämään vappupäivää. Reissukokoonpanona Virpi & Sentti ja minulla Helmi pennuissa. Lisäksi Lucky oli ensi kertaa kisaamassa junnuissa.

Paikalla oltiin ajoissa, vaikka pientä epävarmuutta olikin ilmassa. Jollain ;o)

Helmi oli eka kertaa reissussa ilman omaa mammaa ja pappaa mutta se ei menoa haitannut. Kehässä esiintyminen sujui erittäin reippaasti eikä pöydälläkään seisominen ollut ongelma. Tuloksena KP ja ROP-pentu. Hienoa Helmi! Arvostelu on luettavissa kotisivuilla.

Sentti sai ERI:n ollen PU-2. Arvostelu oli hyvä eikä mitään erityistä syytä sijoitukselle ollut. Pöydällä esiintyminen tosin ei sujunut yhtä hyvin kuin Lahdessa.

Lucky esiintyi vuorollaan hienosti ja pöytäkin meni ihan kivasti vaikka juuri silloin tulikin tuulenpuuska ja pöydän vieressä olleen kehäsihteerin sadetakki kahisi aikas hurjana. Tuloksena ERI, ensimmäinen serti ja ROP. Aikas kiva aloitus :o)

Hollola oli vuoden ensimmäinen ulkonäyttely eikä keli ollut ihan niin onneton kuin pelättiin etukäteen. Pientä sadetta ja tuulta saatiin kehää odotellessa mutta onneksi suuremmilta kastumisilta vältyttiin ja hiukkasen se aurinkokin välillä lämmitti.